Wednesday 9 January 2013

Kekal Sihat Dan Langsing Dengan Seaweed



Apa itu Rumpai Laut?

Rumpai laut mula-mula dijumpai kerana nilai kesihatan dan gizi yang diperolehi pada 2000 tahun dahulu. Rumpai laut juga dikenali sebagai garam sejak zaman dahulu. Akibat bentuknya menyerupai terumbu karang maka orang cina memanggilnya sebagai "shanhu Cao ". Orang Jepun pernah menggunakan rumpai laut sebagai penghargaan dikhaskan kepada Maharaja Cina sebagai makanan berkhasiat. Rumpai laut boleh ditemui di sayur-sayuran tetapi selebihnya 64 jenis mineral hanya boleh diperolehi di dalam rumpai laut. Ia sangat kaya dengan protein kolagen , kalsium , besi , magnesium , kalium , fosforus , selenium , dan mineral Omega - 3 dan 6 yang sangat penting untuk perkembangan mental dan fungsi dalam tumbesaran anak-anak. Menurut laporan perubatan adalah sesuai untuk menambah mineral untuk mengaktifkan anti pengoksidaan enzim , meningkatkan fungsi detoksifikasi hati , untuk menghilangkan radikal bebas dan penghapusan racun dari tubuh melalui sistem menyahtoksik.

Nilai Rumpai laut jauh lebih baik daripada sarang burung , sirip yu , dan yam. Lendir dalam rumpai laut adalah 10 kali ganda khasiat sarang burung dan sirip yu , kalsiumnya adalah 37 kali lebih baik dari hati ikan. Nilai PH rumpai laut adalah 7.6 sangat tinggi serat makanan beralkali. Oleh sebab itulah ia sangat kaya dengan nilai gizi makanan yang sangat baik dan sesuai untuk vegetarian dan orang tua yang memerlukan suplemen gizi. Ia juga dapat menguatkan sistem imunisasi tubuh dan fungsi hati , usus saluran dan perut dibersihkan  , berat badan yang idea , perut bahagian bawah dan punggung akan secara signifikan lebih kecil.

Rumpai laut kaya dengan besi dan kalsium. Ia juga mengandungi keperluan dalam tubuh manusia seperti asid amino dan kolagen. Kolagen terdapat dalam tulang , sendi , kulit , organ dalaman , berhubung antara sel , protein kolagen dapat meningkatkan kekurangan air pada kulit , mengencangkan dan menjadikan kulit lebih muda , menghilangkan wrinkles, mencegah bekas luka yang rosak seperti jerawat , dark sports , bintik-bintik jerawat  dan kulit sensitif. Suplemen protein kolagen yang tepat menguatkan otot dan sendi , mengurangkan sakit sendi dan tulang belakang , diserap ke akar rambut , memperbaiki rambut putih , rambut gugur dan rambut yang mulai menipis dan penuaan.


Penggunaan rumpai laut secara berterusan dan berpanjangan boleh memberi kesan yang berikut :

  • Menyingkirkan racun tubuh ,penghapusan bintik-bintik jerawat , meningkatkan elastatik kulit, membuat kulit halus dan merah.
  • Pembuangan najis yang lancar dan perut lebih selesa.
  • Menghilangkan nafas berbau.
  • Mengurangkan berat badan dan menghilangkan lemak perut.
  • Meningkatkan fungsi hati.
  • Mengelakkan penuaan , mencegah penyakit Alzheimer.
  • Meningkatkan kualiti darah.
  • membersihkan darag , meningkatkan peredaran darah dan telah meningkatkan peranan darah
  • Mencegah kelelahan , insomnia dan kehilangan nafsu makan ditingkatkan.
  • membantu dalam sakit bahu dan sendi badan.
  • Memperbaiki " Rheumatism" pengurusan pendarahan yang mudah.
Secara keseluruhanya, pengambilan makanan alga seperti rumpai laut bukan sahaja memperoleh gizi seimbang , anda juga boleh membersihkan tubuh dari racun, pembuangan najis dengan lancar, anti kanser dan menurungkan kolestrol. Bukan hanya untuk kecantikan tetapi juga dapat mengelakkan dan mengurangkan penyakit dan awet muda.

No comments: